Zázrak menom Apple Store

Apple Store bol odvážny projekt, pod vedením ešte odvážnejšieho vodcu, vďaka ktorému Apple momentálne vlastní spolu už 394 originálnych kamenných obchodov v 14 krajinách sveta. Okrem suchých štatistík existuje aj mnoho zaujímavostí, ktoré sme sa vám rozhodli priniesť.

 História

Ako väčšina úspešných projektov bol aj tento pod vedením charizmatického spoluzakladateľa Apple – Steva Jobsa. Keď sa v roku 1997 vrátil do Apple,  hľadal vhodný spôsob ako dôstojne predávať svoje produkty. Celý koncept obchodu sa nakoniec zrodil v jeho hlave až v druhej polovice roku 2000. Prvý obchod bol otvorený už o necelý rok nato. Presne 19. Mája 2001 sa v Tysons Corner Center vo Virgínii a Glendale v Kalifornii začal písať obrovský úspech celej siete obchodov. Dnes, skoro 12 rokov po premiérovom otvorení, predajne po celom svete zaznamenali viac ako miliardu zákazníkov.

Dizajn

Dizajn sa vyznačuje najmä jednoduchosťou a eleganciou. Najpoužívanejšie materiály sú sklo, chirurgická oceľ a drevo, ktoré sa skvelo dopĺňajú a premieňajú obchody na umelecké diela, ale aj celé stavby poriadne predražujú. Každý obchod je navrhnutý, aby nielen maximálne využil ponúkané miesto, ale hlavne bral ohľad na dizajn obchodu v spojení s prostredím, v ktorom sa nachádza. Veľmi často je používané spojenie starých budov, do ktorých je umiestnený moderný obchod. Za tie tieto skvelé prvky dizajnu sú aj obchody patrične ocenený cenami architektúry. Najviac ich bolo udelených vlajkovej predajni “Saks” na Fifth Avenue, NY (na obrázku nižšie). Cenu si zaslúžila vďaka mohutnej sklenenej kocke zastrešujúcej velkolepé schodisko, ktoré slúži na vstup do obchodu umiestneného pod zemou v jednej z najväčších amerických metropol.

Ekonomika

Ešte pred samotným spustením predaja prostredníctvom Apple Stores im niektorý analytici nepredpovedali svetlú budúcnosť. Pravda však bola úplne inde. Už v prvý deň predaja zaznamenali len v dvoch obchodoch neuveriteľných 7 700 nákupov. V roku 2007 získali ocenenie pre najlepšiu maloobchodnú predajnú sieť na svete. V roku 2011 tržba v prepočte na jedného zamestnanca americkej siete dosiahla hodnotu až $473 000, pričom spolu ich je cez 30 000. Platy dostávajú síce skromné, ale Apple im poskytuje množstvo výhod.

Predajne

Predajná sieť v U.S.A je veľmi hustá. To nanešťastie nemôžeme tvrdit o tej európskej. V posledných rokoch sa síce hojne rozrástla, ale stále za americkou ďaleko zaostáva. Počty existujúcich a plánovaných predajní v jednotlivých krajinách sveta nájdete v prehľadnej tabuľke nižšie.

Zaujímavé fakty

Najmenší obchod sa nachádza v Santa Rosa v Kalifornii s rozlohou len 50 m². Bol otvorený už v roku 2004. Apple ho plánuje v najbližšej dobe zväčšiť.

Naopak najväčší nájdete na Regent Street v Londýne, ktorý sa rozprestiera na dvoch podlažiach s celkovou rozlohou až 2 322 m².

Celosvetový počet zamestnancov všetkých obchodov sa pohybuje okolo 42 000.

Každý z obchodov denne predá tovar v priemernej hodnote $93 150, to zodpovedá $3 900 za hodinu alebo $65 za minútu.

Získať zamestnanie u Apple je zložitejšie ako sa dostať na Harvard. Len 2% záujemcov sa podarí uspieť.

Polovica Macov predaná v kamenných obchodoch je ľudom, ktorý nikdy predtým žiadny Mac nevlastnili.

Najnákladnejší na vybudovanie bol obchod na Fifth Avenue na Manhattane, ktorého stavba stále odhadovane až $10 miliónov.

 

Apple Stores sa stávajú neustále populárnejšími aj vďaku službám, ktoré poskytujú. Jednou zo zákazníkmi najžiadanejších služieb je Genius Bar, pri ktorom sú vám odborní zamestnanci schopní poradiť s problémami. Podobnú službu ponúkame aj my, vďaka ktorej v spolupráci s certifikovaným servisom vyriešime vaše problémy – viac informácii: TouchPlay Genius.

Veľmi smutný fakt je, že Apple v najbližšej dobe neplánuje otvoriť žiadny originálny obchod ani na Slovensku, ani v Českej Republike. Pozitívne je aspoň otvorenie obchodu na budúci rok v Rakúsku, ktorý sa z nášho pohľadu stane najdostupnejším originálnym kamenným Apple obchodom.