Recenzia Grand Theft Auto: Vice City

Písal sa rok 2002, keď sa fanúšikovia série Grand Theft Auto konečne dočkali vydania, doteraz jednej z najobľúbenejších hier, s podtitulom Vice City, ktorá bola najprv dostupná na platforme Sony Playstation 2. O pár mesiacov neskôr sa dočkali i majitelia konzoly Xbox 360 a stolných počítačov. A tak 10 rokov od vydania pôvodnej hry tu máme menšiu revolúciu, v ktorej na návrat do starých čias nemusím sadať pred monitor počítača alebo televízora, a môžme si túto klasiku vychutnať počas cesty autobusom do školy alebo do práce, prípadne počas voľných prestávok.

Nakoľko sa s týmto titulom určite už každý z vás dôverne pozná, prejdeme priamo k recenzii.

Menu hry

Menu je prehľadné, k dispozícii sú len potrebné položky, ako Resume Game, Start Game, Stats, Briefs, Help, Options a ikonka Shop Rockstar, ktorá vás prenesie do Safari a otvorí internetový obchod spoločnosti Rockstar.

Rovnako ako pri GTA 3, aj tu máte možnost nastaviť si ovládanie podľa ľubovôle – zmeniť si môžte ako polohu tak veľkosť jednotlivých ovládacích prvkov.

Hru si môžte uložiť ako na fyzickú pamäť zariadenia, tak do virtuálneho priestoru v iCloud, vďaka čomu je možnosť pokračovania v hre na ktoromkoľvek podporujúcom iOS zariadeni.

Taktiež je tu možnosť pustiť si počas hry váš vlastný playlist. Stačí, ak si v iTunes v počítači/na Macu vytvoríte playlist s názvom vicecity, syncnete zariadenie a počas hry si pri prepínaní medzi rozhlasovými stanicami zvolíte tú vašu.

Grafika

Po tom, ako pred rokom väčšina komunity, nie príliš pozitívne prijala fakt, že vývojári z Rockstar games neimplementovali do GTA 3 lepšiu grafiku a nechali tú pôvodnú z PC verzie, pri Vice City si už dali lepší pozor, a tak sa po uliciach, mori a vo vzduchu premávajú graficky lepšie spracované modely áut, lodí a helikoptér. Rovnakou zmenou prešli i niektoré z budov a samozrejme všetky postavy. Vykresľovanie vzdialenosti je na dobrej úrovni: z nádvoria Villy Vercetti môžte vidieť všetky vysoké budovy a prechod medzi jednotlivými ostrovmi prebieha bez načítavacej obrazovky, no môže sa stať, že vám hra pri prechode na sekundu zamrzne.

Gameplay

Samotná hra je preportovaná na veľmi dobrej úrovni a obsahuje všetky hlavné a vedľajšie misie. Po dokončení primárnej dejovej línie a splnení všetkých vedľajších úloh pre Love Fist, Kubáncov, Haiťanov, Bikers a Assassination contracts, môžte ďalej obehať mesto, splniť skoky, výtržnosti alebo zbierať tajné zelené sošky s heroínom vo vnútri.

Čo sa týka ovládania vozidiel, zaznamenal som miernu zmenu oproti PC verzii. Autá sa mi teraz zdali jedinečné a pod jedinečnosťou myslím predovšetkým ich správanie sa na vozovke. Kým som mal na PC verzii pocit, že takmer každé jedno auto je rovnaké a líši sa len tvarom a farbou, tu som pocítil, že každé jedno ma svoj vlastný špecifický fyzický model, a tak jazda v Inferne je úplne odlišná od jazdy v Cheetah alebo Comete.

Rovnako k lepšiemu sa obrátilo i ovládanie lodí, ktoré je podľa mňa precíznejšie zvládnuté a v konečnom dôsledku sa so samotnými loďami manévruje omnoho lepšie. S helikoptérou detto. Tu je rozdiel medzi ovládaním na PC a dotykovej obrazovke obrovský, no opäť idú kladné body na stranu touchscreenu.

Hru som prešiel celú a počas misii som nenatrafil na žiaden bug alebo glitch, ktorý by znemožňoval splniť misiu. Všetky misie sú tak splniteľné.

Námietky k hre

Napriek tomu, že som z hry nadšený, našiel som v nej niekoľko elementov, ktoré mi pri prechádzaní pomerne vadili.

Prvým z nich bol bug, pri ktorom sa helikoptéra po nasadnutí do nej začala točiť okolo svojej vlastnej osi, tak bolo potrebné s ňou pristáť, vystúpiť, opäť nasadnúť a bug zmizol. To je otravné predovšetkým pri misii, kde po odfotení Candy s kongresmanom máte 5 hviezdičiek a musíte urýchlene nasadnúť do Sparrow. To isté sa týka misie, kde musíte zabiť členku ženského gangu, ukradnúť jej kufrík a únik v helikoptére vám zjednoduší cestu.

Edit: tento bug by už mal byť vyriešený momentálnym updatom hry

Ďalším pomerne otravným elementom je mierenie zbraňami v režime tzv. “ironsight”, kde vám po namierení a stlačení spúšte vyhodí kameru úplne mimo zameraný objekt. To sa dá vyriešiť tak, že jedným prstom budete neustále mieriť a druhým stláčať spúšť.

Okrem toho si nemôžte zbraňami mieriť kam chcete, ale to je už daň za absenciu myšky a to, že titul hráte “len” na dotykovom zariadeni.

Najmarkantnejší a najotravnejší je však ten, pri ktorom po snahe uložiť si hru prostredníctvom ružovej audiokazety spadne celá hra na home screen, a je potrebné opäť prechádzať všetko, čo sme si doteraz pred vstupom do kazety neuložili.

Záver

Hru ako celok hodnotím veľmi pozitívne. Za cenu necelých 5€ sa tak môžte vrátiť do svojich, či už detských alebo mládežníckych čias a vychutnať si naplno túto klasiku, z prostredia vášho mobilného zariadenia alebo tabletu. Je totiž pozoruhodné, akú cestu prešli tieto zariadenia. Pred 10 rokmi by som si pri obrovskom stolnom počítači nebol nikdy povedal, že dnes si ju môžem vychutnať na “hliníkovo-sklenenej placke”. Jediná vec, ktorá vám môže hru ako takú znechutiť, sú už vyššie spomínané bugy, no napriek ním sa investícia do hry určite oplatí. Ak si však napriek tomu stále nie ste istí, je tu možnosť počkať na nejakú zľavu, ktorá však príde nevedno kedy. O pár dní nám však na dvere klopú Vianoce a možno nám páni z Rockstar dajú pod stromček zníženie ceny.

GTA: Vice City (4,49€) si môžte kúpiť tu: https://itunes.apple.com/sk/app/grand-theft-auto-vice-city/id578448682?mt=8