Aké sú trendy v mobilných hrách?

Podľa údajov Newzoo.com bude herný priemysel v roku 2017 najrýchlejšie rásť v segmente mobilných hier. Viete aké sú hlavné trendy, ktoré určujú tento nárast a úspech jednotlivých titulov pred ostatnými? Prezradí vám to Nikola Čaviča, riaditeľ rozvoja podnikania v spoločnosti Nordeus, ktorá je považovaná za jedného z veľkých hráčov na tomto poli.

Herný priemysel sa rozširuje a vyvíja najviac vďaka mobilných aplikáciám, ktorých je v súčasnej dobe asi dva milióny. Tretinu z nich tvoria práve mobilné hry.  V predošlom roku vygenerovali mobilné hry príjem až 37 miliárd dolárov, čo je zhruba 37% z celkových ziskov v hernom priemysle. Predpokladaný rast v najbližších troch až štyroch rokoch sa odhaduje na zhruba o 40%, teda vo výsledku asi polovina všetkých tržieb v hernom priemysle. Podľa Nikola Čaviča, existuje niekoľko kľúčových trendov, ktoré v predchádzajúcom roku formovali mobilné hry a ktoré určovali, či je daný produkt lepší a zaistí mu to aj úspech na trhu.

Newzoo_2016_Global_Games_Market_PerSegment_Screen_H1_2016Dva hlavné obchody – Apple Store a Google Play – súperia navzájom už niekoľko rokov. Zákazníka sa snažia prilákať prostredím a ponukou titulov, takže niektoré aplikácie získavajú priamo v obchode lepšiu pozíciu umiestnením na úvodné obrazovky. Tento trend dáva vývojárom väčšiu šancu dostať sa do popredia s free-to-play modelom, ktorý je pre mnohých používateľov atraktívnejší a ľahko dostupný (je predsa len zadarmo).

Aby vývojári udržali krok s aktuálnymi trendmi, umožňujú aplikácie meniť svoj obsah v súlade s aktuálnym dianím vo svete. To znamená, že počas skutočných sviatkov, ako je Halloween, či Valentín sa venuje osobitná pozornosť tematickým úpravám. Vývojári sa tak môžu pripraviť dopredu a vytvoriť pre svoju hru tematicky ladený obsah.

Nikola Čavič tvrdí, že “vďaka grupovaniu v databáze podobných hier má firma dobrú príležitosť zviditeľniť svoje produkty, pretože jednoduchým kliknutím v obchode dostanete odporúčanie na 10-15 nových hier, ktoré by hráč inak nikdy nenašiel.”  Samozrejme nákupy a downloady pomáhajú vývojárom zlepšiť si pozíciu hry v rebríčku obľúbených hier a obchody tým ukazujú vývojárom spätnú väzbu aké hry sa hrajú a aký čas s nimi používatelia trávia. Okrem toho obchody Apple a Google predstavili možnosť predobjednávok, ktoré umožňujú zaobstarať si hru tri týždne pred jej oficiálnym spustením. Predobjednávky využíva v priemere až 40% používateľov.

Licencovanie mena a značky

Všeobecne je veľmi drahé osloviť nových používateľov. Vývojári však môžu využiť licencovanie veľkých značiek niekoľkými spôsobmi, ktoré im vo výsledku vedia prilákať nových zákazníkov. Ako príklad by sme mohli uviesť hry budované na známych tituloch ako je napr. StarWars, Walking Dead, alebo The Simpsons. Hry, ktoré boli vytvorené na základe popularity seriálu alebo filmu zaujmú veľmi rýchlo veľké skupiny ľudí.

Vynikajúcim príkladom využitia známej osobnosti ako ambasádora, ktorý ďalej promuje hru a priláka sem svojich fanúšikov je aj Top Eleven od firmy Nordeus, ktorý si vybral ako ambasádora prominentného futbalového manažéra Jose Mourinho. Treťou možnosťou je vytvoriť hru okolo celebrity. Príkladom je hra Kim Kardashian Hollywood, ktorá je po vydaní v roku 2014 jedným z hlavných ťahúňov v hernom priemysle a v posledných dvoch rokoch zarobila už 100 miliónov dolárov. Vďaka sile “značky” sú následne priemerné náklady na získanie hráčov výrazne nižšie, než by tomu bolo pri iných spôsoboch propagácie.

Newzoo_2016_Global_Games_Market_Per_Device_H1_2016_V2-1024x576“Ak sa hra nehrá dobre, hráči v hre nezostanú dlho a čo je najdôležitejšie, nestanú sa platiacimi zákazníkmi, na ktorých závisí váš skutočný zárobok. Hra Top Eleven a Kim Kardashian Hollywood sú dobrými príkladmi ako spolupráca s určitou hviezdou môže pomôcť hre preraziť. Celebrity jednoznačne prispievajú k popularite týchto titulov,” povedal Čavič.

Free-to-play a predplatné služby

Ukazuje sa, že pri dlhodobom Free-to-play modeli je väčšia šanca, že sa po niekoľkých mesiacoch hráč zmení na platiaceho zákazníka. Snahou vývojárov je potom aby zostal čo najdlhšie platiacim. Preto sú zákaznícky servis alebo neustále zlepšovanie hry veľmi dôležité a zaisťujú hre dlhú životnosť. Ak vezmeme do úvahy dáta 20tich najpopulárnejších hier na svete, kde je priemerný zisk na jedného hráča asi 100$ za rok a hráčska základňa týchto hier je obrovská, je jasné prečo je tento spôsob stále viac a viac obľúbený medzi vývojármi.

Predplatné na hry sa stáva veľkým trendom na Apple Store, Google Store aj Amazone. Podľa názoru Čaviča, to je logické, pretože vývoj hry trvá niekoľko rokov a je finančne veľmi náročný. Systém predplatného dáva vývojárom do rúk finančné prostriedky, ktoré tvoria ich stabilný príjem a zároveň dlhodobým hráčom dávajú veľké výhody v hre za menej peňazí.

Virtual a Augmented Reality

VR a AR budú hrať hlavnú úlohu v budúcnosti a v priemysle mobilných hier všeobecne. VR (virtuálna realita) je hlavným nositeľom tohto trendu a nové generácie mobilných používateľov ju vyhľadáva stále viac. Masívny technologický boom okolo VR tak len urýchľuje jej vývoj. Stále existuje priestor pre inovácie a nové technológie pri vytváraní trendov, ako ukazuje aj AR (rozšírená realita). Príkladom je aj Pokemon Go – mobilná hra, ktorá zarobila 500 miliónov dolárov len za tri mesiace.

Vstup do sféry eSports

Hoci väčšina hier hraných na turnajoch je tvorená primárne pre PC, predpokladá sa, že aj mobilné hry v blízkej budúcnosti vstúpia do eSports a to vo veľkom štýle. Aktuálne najväčší rozmach zaznamenávajú v Číne s hrou King of Glory, ktorá svojím vývojárom zarobí až 50 miliónov eur mesačne.

Herný priemysel má podľa všetkých predpokladov vysoký rastový potenciál. Všetky tieto trendy sú už realizované alebo budú čoskoro prevedené do reality a pred nami je ešte väčšia expanzia hier do mobilných zariadení, než tomu bolo doposiaľ.

Zdroj: Newzoo Resources