#2 Slovenskí/Českí developeri, ukážte sa!

Naposledy ste mali možnosť prečítať si recenzie na aplikácie a rozhovor s ich tvorcom, Petrom Považanom, ak ste si ho nestihli prečítať môžete ho nájsť tu. Dnes pokračujeme s druhým dielom seriálu, v ktorom predstavujeme slovenský/českých developerov a recenzie na ich aplikácie. Predstavovať ďalšieho slovenského vývojára – Petra Drusku a jednu z jeho mnohých aplikácii.

Slovník Vuľgarizmov

Jedinečná aplikácia, ktorá vám vysvetlí “vuľgarizmy” veľmi vtipným, prostým spôsobom. Samotná aplikácia je vytvorená len pre iPhone, ale aj majitelia iPadov ju určite využijú. Hviezdičkou si môžete označovať výroky, ktoré sa vám páčia, aby ste k nim vždy mali jednoduchý prístup. Výrok, ktorý sa vám mimoriadne páči, môžete odoslať e-mailom alebo ho zdielať na sociálnych sieťach Facebook a Twitter. Ak máte kreatívny a hlavne vtipný nápad na vuľgarizmus a jeho následné vysvetlenie, tak ho môžete aj sami pridať. Avšak, administrátor ho musí pred jeho zverejnením ešte schváliť.

Aplikácia obsahuje až 57 vtipných vysvetlení rôznych slov. Pri niektorých je naozaj veľmi ťažké zadržať smiech.

Prečítajte si výber niekoľkých podarených výrazov a ich vysvetliviek: (viac než 50 ďalších nájdete v aplikácii)

Tlčhuba: Rozpráva vždy, o všetkom a hlavne o ničom. Často politik alebo človek horlivo sledujúci televízne spravodajstvo.

Šklban: Človek neznalý estetična, ktorý sa nevie slušne obliecť.

Pľundra: Žemľa, inak aj žena obsypaná ľanovým a iným semienkom.

Ogrgeň: Ťažká forma hlúposti. Človek s týmto prívlastkom sa nevie vpratať do kože ani po druhom napomenutí.

Ľaľo: Blbec nechtiac.

Lapikurkár: Beťár jeden vydrndaný. Neposedný človek, neschopný sústrediť sa dlhšie ako 42 sekúnd.

Pre najrýchlejšieho čitateľa našej stránky opäť prikladáme jeden redeem kód: ARPWX7YXP3MT. Návod ako ho načítať nájdete tu.

Aplikáciu si z AppStore môžete stiahnuť tu (0,79€).

Vývojár – Peter Druska

Ako sa hovorí, na profesionálne zručnosti v odbore treba 10 tisíc odpracovaných hodín. V oblasti aplikácií sa preto cítim byť začiatočníkom, aj keď si trúfnem na náročné veci. V roku 2000 som začínal s HTML a CSS, dodnes v tom pracujem a tam viem povedať, že som profesionál, že dokážem čokoľvek.  Preto sa netrápim tým, že mi moja práca pre systém iOS ešte nezarába na život. Je to pre mňa škola, ktorá mi navyše platí účty za internet, telefón a iné hračky. Toto mi nikdy žiadny koníček nepriniesol, že mi to aj zarába. Je to neskutočne sladké ovocie. Teraz mi veľmi oslovila tvorba e-kníh. Kedysi som bol ich radikálny odporca, dnes v nich už význam vidím. Tieto pohľady do minulosti, do vývoja môjho pohľadu na svet, sú pre mňa nedoceniteľnou školou.

  • Čo ťa doviedlo k tvoreniu aplikácii pre iZariadenia?

“Už ma nebavilo každý týždeň niečo s PCčkom riešiť. Bolo pre mňa priam až frustrujúce zapnúť počítač, pretože každú chvíľu som musel, buď vysávať prach, alebo hýbať s káblami, otvárať bedňu, aby sa počítač vôbec zapol. Ak sa zapol, tak to bolo zas pomerne nemotorné, lebo som nemohol nič poriadne spraviť kvôli výkonu. Robil som len to, čo mi umožňoval počítač, a vtedy to bolo dosť málo. Ako študent som peniaze nemal, tak som sa musel uspokojiť.

 Jedného dňa som sa rozhodol kúpiť si Mac počítač. Zvažoval som pomerne dlho, asi rok, že či iMac alebo MacBook Pro. Rozhodol som sa teda pre pohodlie veľkého displeja a dodnes neľutujem. Počítač beží už tretí rok a stále je jeho výkon viac, než by mi stačilo. No a s príchodom iMacu som objavil niečo, čo sa volá Xcode. Nevedel som, čo to je, no videl som, že dvomi klikmi vytvorím projekt, kde vidím hotový iPhone aj s nejakými ovládacími prvkami. Bolo to super zistenie. Trochu som pátral a zistil, že stačí mi vedieť dobre Objective-C a môžem začať vyvíjať. Kúpil som si knihu, za dva-tri týždne som ju celú prešiel aj s úlohami a tak vznikla túžba urobiť prvkú aplikáciu pre iPhone. V tom čase som iPhone ešte nevlastnil, preto som ju robil len pomocou simulátora. Kúpil som si licenciu Apple vývojára a odoslal ju na schválenie. Keď som zarobil prvých pár centov, bol to super pocit. Nezbohatol som, ale to som ani nechcel, chcel som sa dostať na vyššiu úroveň, pretože do tej doby som robil HTML a CSS (dodnes), no programovanie ma nebavilo. Vďaka Objective-C, Mac počítaču a 99 dolárom som sa dostal do sveta vývoja pre systém iOS. A aby som odpovedal presne na otázku, videla ma k tomu túžba dostať na niekam ďalej v mojom pracovnom živote.”

  • Podľa čoho si vyberáš aplikáciu, ktorú budeš tvoriť?

“Pozriem sa do svojho Moleskine zápisníka a zhodnotím, čo by ma mohlo obohatiť. Skôr si vyberám veci, ktoré sú niečím iné, ako poznám. Snažím sa nerobiť komerčné zákazky, pokiaľ je to len ďalšia kópia už existujúcej aplikácie. Viem, že tak možno nezbohatnem, ale aspoň viem, že prinášam niečo originálne. Ak sa rozhodnem pre komerčnú zákazku, musí to byť niečo, čo obohatí človeka, ktorý ju bude používať.”

  • Ako dlho už vyvíjaš aplikácie?

“Prvú aplikáciu do App Store som odoslal niekedy vo februári 2010, čiže to už budú tri roky o chvíľu.”

  • Aplikácie vytváraš úplne sám alebo máš nejaký tím ľudí?

“Hlavne sám. Pokiaľ to je malý projekt, tak sám. Nakreslím si skice do Moleskine, urobím funkčnú kostru a potom kreslím obrázky. Na väčšie projekty sa snažím získať niekoho ďalšieho. Väčšinou nemám stály tím ľudí. Vždy si vyberiem niekoho nového. Napríklad teraz pracujeme s Cocos2D vývojárom na hre pre iPhone, ja kreslím obrázky, on programuje. Za to si rozdelíme akýkoľvek príjem 50:50. Snažím sa ľudí motivovať nie okamžitým príjmom, ale dlhodobým ziskom vedomostí, skúseností a v neposlednom rade účasťou na príjme, čo by mohlo ľudí motivovať k tomu, aby sa snažili sami aplikáciu propagovať. Zatiaľ sa nám nepodarilo vytvoriť nič, na čom by sme zbohatli (smiech), ale napríklad aplikácia MOMALO pre iPad je pomerne úspešná. Má dokopy 7000 stiahnutí a takmer 100% mieru stiahnutia novej verzie, ktorú do App Store odošleme. To sa podľa mňa za úspech dá považovať.”

  • Aké máš plány do budúcna… na akú aplikáciu sa môžeme tešiť najbližšie?

Teraz sme rozbehli s chalanmi pre Tajného majstra projekt www.lovcipokladov.sk a chceme k tomu urobiť podpornú aplikáciu. Viac vám neprezradím, bude to paráda. Ďalej som už spomínal práce na jednej iPhone hre, ku ktorej nebudem nič prezrádzať. Len toľko, že jej dej bude mierumilovný, no pri tom akčný a zábavný. V budúcnosti by som chcel mať tím ľudí, s ktorým budeme tvoriť aplikácie, ktoré ľudia reálne používajú. Je to ešte na dlho, nebude to zajtra, ale dá sa to. Len sa musím stretnúť s tými pravými ľuďmi, ktorí chcú niečo také podniknúť. Mám veľa nápadov, ktoré by určite stáli za to zrealizovať, no ja nemám toľko času pri všetkej mojej aktivite. S motivovaným týmom ľudí by to šlo skvele.

Odbočím trochu od aplikácií, ale nie ďaleko. E-knihy sú obsahom pre nejaký typ aplikácie (čítačka).

V budúcnosti, zrejme ste už zachytili, chcem vydávať aj e-knihy. Teraz to je pre iPad, neskôr plánujem aj ePub formát pre iné čítačky. Chcem ísť hlavne do edukačnej sféry, ktorá je spoločnosťou zanedbávaná a má veľký potenciál. Na toto ale treba ľudí, ktorí dokážu robiť kvalitné interaktívne objekty v JavaScripte (čo ja rozhodne nie som) a vedia, že investícia do budúcich generácií (hlavne ich vzdelania) má zmysel. Viem si predstaviť spoluprácu s učiteľmi, ktorí by pripomienkovali tento materiál a vytvorilo by sa tak niečo unikátne, čo dnes nikoho ešte netrápi.

  • Čo je na vývoji hier najťažšie?

Začať! Ako v každej oblasti. Keď prekonáte svoj mentálny blok: „je to ťažké“, zrazu uvidíte, že všetko je pomerne jednoduché a začne do seba zapadať. Druhá najťažšia vec na vývoji hier je: „strach z prekážok“. Pokiaľ sa zastavíte na prvej, druhej, N-tej prekážke, skončíte. Musíte ich prekonať. Zase, ako vravím, toto platí vo všeobecnosti, netýka sa len hier. Ja osobne som ešte žiadnu hru pre iPhone neurobil, skôr sa spojím s niekým, kto vie v tomto čase viac, oveľa viac, ako ja a urobíme skvelú hru spoločne.

  • Čo je z tvojho pohľadu vo vývojárskom prostredí Applu výnimočné?

Nemal som možnosť skúsiť iné platformy (kedysi pokus s Delphi, no odradilo ma to). Najviac ma však oslovilo to, že som si kúpil iMac, licenciu a fungoval som. Nepotreboval som nič inštalovať, nič konfigurovať, proste som vytvoril prvý projekt, uložil, spustil v simulátore a ono to fungovalo. Žiadna prekážka vtedy nejestvovala, aj to ma motivovalo. Podľa mňa práve tento štart na začiatku je výnimočný. O tomto je práve moja kniha pre iPad, kde sa snažím poukázať na fakt, že začať je veľmi jednoduché. Ostatné problémy spojené s vývojom si každý musí prejsť sám.

  • Neláka ťa aj nejaká iný platforma (predovšetkým Android)?

Nie, osobne nie, ale rád by som postavil tým ľudí, kde každý z nich bude pre jednu platformu a budeme vyvíjať skvelé veci, vlastné veci. Toto však chce čas a postupný rast.

 

Pre viac informácii navštívte stránku developera.