#1 Slovenskí/Českí developeri, ukážte sa!

Pripravili sme si pre vás prvú časť nášho nového seriálu, kde budeme predstavovať slovenských a českých vývojárov aplikácií pre iOS. Začínajúci developer Peter Považan zatiaľ vytvoril dve hry pre iPad. Predstavíme vám ho v bližšom rozhovore a priblížime aj aplikácie, ktoré vytvoril.

 I am Doctor

Prvá aplikácia I am Doctor je situovaná do detského prostredia. Pocit jednoduchosti hry vás však veľmi rýchlo prejde, pretože je obťažnejšia než vyzerá. Zo začiatku jednoduché úkony sa postupom času stávajú čoraz zložitejšie. Zo statických objektov sa so zvyšovaním úrovne stávajú pohyblivé predmety a z operácie sa stáva len zámienka pre neustále zložitejšie bludiská.

Hra je určená pre mladšie deti, ale zabavia sa s ňou všetky vekové kategórie. Hlavný námet tvorí spoločenská hra Operation, taktiež určená pre deti predškolského veku. Pri každej z 30 úrovní máte k dispozícii časový limit a tri životy. Do uplynutia týchto limitov musíte lekárskou pinzetou preniesť nejaký predmet cez pacientovo telo. Pritom musíte byť veľmi precízny, aby ste sa udržali v požadovanom koridore. Pokiaľ sa vám úloha nepodarí, musíte level opakovať. Hra  príjemným zabijakom času, pri ktorom ale nestrávite dlhé hodiny.

Veľkým nedostatkom je chýbajúca možnosť uložiť si váš postup, takže po vypnutí a následnom zapnutí aplikácie musíte začať hrať úplne od začiatku. Chýba aj podpora Game Centre alebo nejaký iný spôsob ako porovnať svoj postup s ostatnými hráčmi. Niekedy je až priveľmi jednoduchá (tým nemyslíme náročnosť hry, ale jej spracovanie)Na druhej strane, ovládanie je jednoduché a presné, preto je aj dobrá hrateľnosť veľkou výhodou

Hra je dizajnovaná len pre iPad, ale s podporpu Retina displeja pre (New) iPad, na AppStore sa predáva za cenu 0,79€. Stiahnuť si ju môžete tu.

Pripájame aj redeem kód na hru I am Doctor, vďaka ktorému si najrýchlejší čitateľ nášho webu môže hru stiahnuť bezplatne z AppStore: W4AFXKN4LEW3. Návod ako ho načítať nájdete tu.

Pokiaľ máte záujem dozvedieť sa viac informácii navštívte  oficiálne stránky hry I am Doctor.

Blue Head

Vašou úlohou v tejto hre je premiestniť zápalky s modrou hlavičkou (blue head) do určitého útvaru. Postupom hry sa tvary, do ktorých musíte uložiť zápalky, stávajú čoraz zložitejšie, ale stále pomerne jednoduché. Pri hraní využijete hlavne dobrú pamäť, presnosť a šikovnosť.

Zmysel hry ovládanie je jednoduché. Stačí len premiestniť zápalku na miesto a dvomi prstami ju otočiť do požadovaného smeru. Tvar, do ktorého máte zápalky premiestniť sa ukáže len na začiatku levelu na pár sekúnd. Všetko je vo vašej pamäti. Pokiaľ si tvar nepamätáte, môžete stlačením tlačidla v ľavej spondej časti obrazovky so znakom oka opäť na chvíľu zobraziť obrys požadovaného tvaru, avšak na úkor času, ktorý vtedy plynie oveľa rýchlejšie než zvyčajne. Nedostávate však žiadny časový limit na jednotlivé úrovne, ale na celú hru ako takú a po každej úspešne dokončenej úrovni sa k časovému limitu pripočítavajú nové sekundy a ušetrené sekundy sa prenášajú rovno do ďalších úrovní, ktorých je v hre 30Celou hrou vás sprevádza veľmi príjemná a počúvateľná hra na gitaru. Princíp hry je úžasne jednoduchý a všetko by ste mali ihneď pochopiť. Ak vám napriek tomu stále nie je niečo jasné, tak tutorial vám to určite všetko vysvetlí.

Nanešťastie, aj v tejto hre chýba možnosť uloženia postupu, nechýba ale podpora Game Centre, kde si na rozdiel od predchádzajúceho titulu môžete porovnať svoje výkony s inými hráčmi. Dokonca máte možnosť svoje úspechy zdieľať so priateľmi aj na sociálnych sieťach (Facebook a Twitter).

Aj k hre Blue Head pripájame jeden redeem kód, vďaka ktorému si najrýchlejší čitateľ nášho webu môže stiahnuť hru bezplatne z AppStore: R7LNPFERY9H9. Návod ako ho načítať nájdete tu.

Hra naneštastie rovnako ako predchádzajúca nie je dizajnovaná pre iPhone, ale tiež prináša plnú podporu Retina displeja pre (New) iPad a rozhodne stojí za premyslenie investície 0,79€. Stiahnuť si ju môžete tu.

VývojárPeter Považan

 

Už ako malého chlapca ma veľmi fascinovali počítačové hry. Nie ani tak z pohľadu hrania ako tvorby. Mal som obrovské nadšenie pre tvorcov. Keď som mal asi 7-8 rokov bežali sme spolu s kamarátom za jeho otcom celí nadšení z hry Wolfenstein 3D odhodlaní spraviť niečo podobné. Ten nám, ale náš plán poriadne rýchlo rozhovoril. Toto nadšenie sa so mnou viezlo stále. Bol som ale dosť ovplyvňovaný ľudmi naokolo a nemal som pri sebe nikoho, kto by ma od malička viedol touto cestou.Až v puberte som si zakúpil svoju prvú knihu. Učil som sa jazyk C, pochopil som základy programovania a tvorby web stránok. Od 18. rokov si zarábam tvorbou webstránok. Za ten čas som toho spravil pomerne mnoho, nakoľko je moja práca aj moje hobby a vždy som jej venoval maximum svojho času. Pred nedávnom som, ale vnútorne cítil, že sa potrebujem dostať dalej. Webstránky ma väznili. Chcel som viac, ako vytvoriť firemný web. Nechcel som počúvať klienta, ako si predstavuje svoj web. Potreboval som prekročiť to, čo mi zo začiatku pomáhalo, no neskôr ma uväznilo. A v jeden deň som sa rozhodol. Celoživotný sen a obrovká túžba ma poháňa urobiť fascinujúce veci. Momentálne som urobil dve hry, na ktorých som pochopil technické záležitosti okolo iOS a AppStoru. Veľmi ma teší, že hry majú pozitívnu odozvu. Nabral som základné skúsenosti a pochopil možnosti, ktoré by som rád predstavil vo svojej tretej hre.

 

  • Prečo si začal vytvárať hry pre iZariadenia?

“Niekoľko rokov som robil web stránky a môj starý notebook už bol natoľko zničený, že potreboval vymeniť. Rozhodol som sa pre MacBook, ktorý ma tak očaril, že som si ihneď vyskúšal urobiť jednoduchú appku. Prepracované vývojové prostredie, AppStore a to, ako Apple pristupuje k vývojárom sa mi tak zapáčilo, že som ihneď vedel, že iOS je tá spŕavna platforma.”

  • Čo ťa  inšpirovalo k vytvoreniu tvojej prvej hry práve “I am Doctor”?

“Moju prvú hru som chcel urobiť jednoduchú a hlavne nabrať skúsenosti, ako to v AppStore funguje. Inšpirovala ma stará hra Operation, z ktorej som pôvodne chcel urobiť remake pre iPad. Spoločnosť Hasbro mi to ale nepovolila a tak som to musel spraviť trošku inak.”

  • Koľko ti to trvalo? Pomáhal ti niekto alebo si to robil úplne sám?

“Pri tvorbe hry som sa učil aj programovaní jazyk Objective-C a celá hra mi zabrala aj s učením asi 3 týždne. Hru som robil po všetkých stránkach úplne sám, okrem hudby.”

  • Aké máš predchádzajúce skúsenosti s vytváraním hier?

“Predchádzajúce skúsenosti z tvorby hier nemám žiadne. Toto odvetvie ma ale veľmi dlho láka a chcem určite rýchlo napredovať.”

  • Aké sú tvoje plány do budúcna? Na akú ďalšiu hry z tvojej dielne sa môžeme tešiť najbližšie?

“Momentálne, ale začínam tvoriť tretiu hru, ktorej vývoj bude oveľa dlhší a bude určená pre slovenský a český AppStore. Originálny koncept vás absolútne vtiahne do deja. Žáner bude taktiež odlišný a veľmi originály. Nechcem prezrádzať viac, ale myslím si, že sa máte na čo tešiť.”

  • Čo je podľa teba na vývoji hier najťažšie?
“V mojej momentálnej pozícii je najťažšie financovanie projektu. Napríklad môj tretí pripravovaný projekt je určený pre slovenský a český AppStore. Bude do neho nutné nahrať mnoho dabingu a hudby, čo stojí peniaze. Tie musím zarobiť pri iných projektoch a tak nastávajú situácie, že človek nemôže venovať hre 100% svojho času a pozornosti. Navyše musí popri tom riešiť iné veci a to narúša určitú frekvenciu, na ktorú je tvorca počas vývoja naladený.”
  • Čo je z tvojho pohľadu vo vývojárskom prostredí Applu výnimočné?
“Nedokážem veľmi porovnať nakoľko nemám s inými vývojárskymi prostrediami veľké skúsenosti. Je to ale prostredie, ktoré som si skúsil a nemám potrebu niekam prechádzať – A to je možno aj to výnimočné.”
  • Neláka ťa aj nejaká iný platforma (predovšetkým Android)?
“Mojím cieľom je hlavne vytvárať hry. Vyvolávať v ľuďoch rôzne emócie, pocity a vtiahnuť ich do iného sveta. A to všetko chcem, samozrejme, umožniť zažiť čo najväčšiemu počtu ľudí. iOS platforma je momentálne pre mňa najlepším kompromisom medzi tým, aby som dokázal utiahnuť vývoj niektorým mojich nápadov viacmenej sám a svoje diela ponúkol potencionálne veľkému publiku. Samotná platforma ma neláka. Láka ma spraviť skutočne dobrú hru, ktorej úspech bude nútiť k tomu, aby sa stali multiplatformovou.”

Úspešné projekty a ďalšie podrobnosti o developerovi môžete nájsť aj na jeho webovej stránke.